Píše sa rok 5777

Autor: Radovan Čipka | 5.10.2016 o 14:20 | Karma článku: 3,79 | Prečítané:  635x

Sú to len dva dni, od cvíle ako vypukli oslavy nového roku, tzv. Roš Hašana, v židovskom Izraeli. Podľa ich kalendára, ktorý zaviedol Hilel II. sa začal písať rok 5777.

 

Sú to len dva dni, od chvíle ako vypukli oslavy nového roku, tzv. Roš Hašana, v židovskom Izraeli. Podľa ich kalendára, ktorý zaviedol Hilel II. sa začal písať rok 5777. Oslavy Roš Hašana sú však omnoho komplikovanejšie, ako oslavy nového roku v západných kultúrach. 

Hilel II. sa okrem zavedenia pevného kalendára podieľal aj na ustanovení pravidiel, ohľadom prvého dňa, prvého mesiaca, v každom novom roku. Deň 1. tišri, nikdy nepripadá na stredu, piatok a nedeľu. Týmto pravidlom sa zabránilo stretu sviatkov Hošana raba so šabatom.

Roš Hašana je jediným, zo židovských sviatkov, ktorý sa oslavuje dva dni.

Aj keď to židovská tóra v žiadnej časti nehovorí priamo, je možné, že na 1. tišri sa datuje aj ukončenie stvorenia sveta. O pár rokov neskôr sa 1. tišri narodil aj celému svetu dobre známi praotec viery Abrahám. Na Roš Hašana sa narodil taktiež aj jeho vnuk Jákob. Židovský nový rok sa stal taktiež dátumom vypočutia mnohých modlitieb, čo je zaznamenané aj v Biblii. V tomto dni boli vypočuté prosby do tej doby bezdetných žien, ako Sára, Chána a Ráchel. Jozef – prvorodený syn Ráchel – bol práve 1. tišri prepustený zo žalára a postavil sa pred faraóna. Roš Hašana je taktiež veľký deň pre Egypt, pretože v tomto dni sa izraelci vymanili spod otrockej práce, čo bol aj prvý krok k úplnému odchodu z Egypta. Po tom, ako sa židovskému národu podarilo vymaniť aj spod babylonskej nadvlády sa v rovnakom dátume začala výstavba druhého chrámu.

Niet pochýb, že dátum 1. tišri je neoceniteľným, ako pre Izrael, tak aj pre svetovú históriu.

Rabísnka tradícia nazýva sviatok Roš Hašana dňom súdu. Podľa ich teológie sú v tomto dni otvorené v Nebesiach tri knihy. Kniha života, do ktorej sú zapísaní len tí skutočne spravodliví, Kniha smrti, kde sa zapisujú mená tých, ktorí sú skutočne hriešni a kniha „prostredných“ je knihou, kde nájdeme mená tých, ktorí majú do začiatku Yom kippur čas, aby rozhodli o svojom osude.

Keďže je Nový rok dňom súdu, nespievajú sa počas tohto dňa vybrané žalmy – halel – ako v počas iných sviatkov. Je zvykom venovať sa tóre, za neprípustný je považovaný dokonca aj poobedný spánok, po sviatočnej hostine. Tu vidíme najväčší rozdiel medzi oslavami Izraelského nového roku a oslavami v našej kultúre. Novému roku je prikladaná oveľa väčšia vážnosť.

Počas Roš Hašany sa symbolicky korunuje Stvoriteľ za kráľa. V židovskom ponímaní je obrovský rozdiel medzi vladárom a kráľom. Úlohu vladára môže zastupovať, akýkoľvek štátnik, ktorý sa dostal k moci. V minulosti to boli práve rímsky štátnici. Jeho hlavnou charakteristikou je napĺňanie vlastných cieľov a zneužívanie moci. Oslovenia kráľ sa dočká len osoba, ktorá je spravodlivá, jej prvoradým záujmom je ľud a má múdrosť, na to, aby viedla Izrael k prosperite. Počas Roš Hašana je naozaj silne cítiť, koho židia považujú za svojho skutočného kráľa. V modlitbách je oslovenie „Boh“ nahradené oslovením „Kráľ“, toto trvá celých desať dní, až do začatia sviatku Yom kippur.

Izraelskou náhradou ohňostrojov je hudobný nástroj – roh šofár. Aj ohľadom trúbenia na tento roh v tóre nájdeme mnoho pravidiel. Trúbenie končí a začína dlhým zvukom, ktorý sa nazýva tkia. Po

tom, ako odznie tkia prichádza na rad trojica presne stanovených zvukov, ktoré nazývame trua. Podľa učeníkov v Izraeli zvuky šofáru majú pripomínať povzdychy utrápeného človeka. Týmto trúbením sa pripomínajú dni blížiacého sa súdu.

Vyvrcholením desať dňového obdobia pokánia, ktoré nasleduje po Roš Hašane je sviatok Yom kippur. Tento sviatok je vôbec najväčším sviatkom v Izraeli. Je to deň zmierenia s Bohom a odpustenia hriechov. Je to deň pripomienky uzavretia zmluvy s Abrahámom, ktorou Boh prijal Izraelský národ sa svoj vyvolený.

Okrem radostných historických udalostí si však Yom kippur pamätá aj piatu vojnu s Arabskými štátmi, ktorá sa nazýva Yomkippurská vojna, ktorá vypukla 6. októbra 1973. Táto skončila opäť pôsobivým víťazstvom Izraela, ale zároveň ho značne oslabila a bola počiatkom rozpadu ľavice, ktorá na čele malého štátu stála od počiatku.  

Na záver článku by som rád poprial Izraelu a celému židovskému národu krásny a šťastný rok 5777. 

Hilel II. sa okrem zavedenia pevného kalendára podieľal aj na ustanovení pravidiel, ohľadom prvého dňa, prvého mesiaca, v každom novom roku. Deň 1. tišri, nikdy nepripadá na stredu, piatok a nedeľu. Týmto pravidlom sa zabránilo stretu sviatkov Hošana raba so šabatom.

Roš Hašana je jediným, zo židovských sviatkov, ktorý sa oslavuje dva dni.

Aj keď to židovská tóra v žiadnej časti nehovorí priamo, je možné, že na 1. tišri sa datuje aj ukončenie stvorenia sveta. O pár rokov neskôr sa 1. tišri narodil aj celému svetu dobre známi praotec viery Abrahám. Na Roš Hašana sa narodil taktiež aj jeho vnuk Jákob. Židovský nový rok sa stal taktiež dátumom vypočutia mnohých modlitieb, čo je zaznamenané aj v Biblii. V tomto dni boli vypočuté prosby do tej doby bezdetných žien, ako Sára, Chána a Ráchel. Jozef – prvorodený syn Ráchel – bol práve 1. tišri prepustený zo žalára a postavil sa pred faraóna. Roš Hašana je taktiež veľký deň pre Egypt, pretože v tomto dni sa izraelci vymanili spod otrockej práce, čo bol aj prvý krok k úplnému odchodu z Egypta. Po tom, ako sa židovskému národu podarilo vymaniť aj spod babylonskej nadvlády sa v rovnakom dátume začala výstavba druhého chrámu.

Niet pochýb, že dátum 1. tišri je neoceniteľným, ako pre Izrael, tak aj pre svetovú históriu.

Rabísnka tradícia nazýva sviatok Roš Hašana dňom súdu. Podľa ich teológie sú v tomto dni otvorené v Nebesiach tri knihy. Kniha života, do ktorej sú zapísaní len tí skutočne spravodliví, Kniha smrti, kde sa zapisujú mená tých, ktorí sú skutočne hriešni a kniha „prostredných“ je knihou, kde nájdeme mená tých, ktorí majú do začiatku Yom kippur čas, aby rozhodli o svojom osude.

Keďže je Nový rok dňom súdu, nespievajú sa počas tohto dňa vybrané žalmy – halel – ako v počas iných sviatkov. Je zvykom venovať sa tóre, za neprípustný je považovaný dokonca aj poobedný spánok, po sviatočnej hostine. Tu vidíme najväčší rozdiel medzi oslavami Izraelského nového roku a oslavami v našej kultúre. Novému roku je prikladaná oveľa väčšia vážnosť.

Počas Roš Hašany sa symbolicky korunuje Stvoriteľ za kráľa. V židovskom ponímaní je obrovský rozdiel medzi vladárom a kráľom. Úlohu vladára môže zastupovať, akýkoľvek štátnik, ktorý sa dostal k moci. V minulosti to boli práve rímsky štátnici. Jeho hlavnou charakteristikou je napĺňanie vlastných cieľov a zneužívanie moci. Oslovenia kráľ sa dočká len osoba, ktorá je spravodlivá, jej prvoradým záujmom je ľud a má múdrosť, na to, aby viedla Izrael k prosperite. Počas Roš Hašana je naozaj silne cítiť, koho židia považujú za svojho skutočného kráľa. V modlitbách je oslovenie „Boh“ nahradené oslovením „Kráľ“, toto trvá celých desať dní, až do začatia sviatku Yom kippur.

Izraelskou náhradou ohňostrojov je hudobný nástroj – roh šofár. Aj ohľadom trúbenia na tento roh v tóre nájdeme mnoho pravidiel. Trúbenie končí a začína dlhým zvukom, ktorý sa nazýva tkia. Po tom, ako odznie tkia prichádza na rad trojica presne stanovených zvukov, ktoré nazývame trua. Podľa učeníkov v Izraeli zvuky šofáru majú pripomínať povzdychy utrápeného človeka. Týmto trúbením sa pripomínajú dni blížiacého sa súdu.

Vyvrcholením desať dňového obdobia pokánia, ktoré nasleduje po Roš Hašane je sviatok Yom kippur. Tento sviatok je vôbec najväčším sviatkom v Izraeli. Je to deň zmierenia s Bohom a odpustenia hriechov. Je to deň pripomienky uzavretia zmluvy s Abrahámom, ktorou Boh prijal Izraelský národ sa svoj vyvolený.

Okrem radostných historických udalostí si však Yom kippur pamätá aj piatu vojnu s Arabskými štátmi, ktorá sa nazýva Yomkippurská vojna, ktorá vypukla 6. októbra 1973. Táto skončila opäť pôsobivým víťazstvom Izraela, ale zároveň ho značne oslabila a bola počiatkom rozpadu ľavice, ktorá na čele malého štátu stála od počiatku.  

Na záver článku by som rád poprial Izraelu a celému židovskému národu krásny a šťastný rok 5777. 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Buďme všetci elitami, najlepšími v tom, čo robíme

A toto máme odkiaľ, nadávať ľuďom, čo sa o niečo snažili, čo si hodiny odsedeli na prednáškach a odučili a robia šestnásť hodín denne?

SVET

Slovák pomáha pri Mosule: Tu sa bojuje proti najväčšiemu zlu

Po fronte chce Oliver Valentovič len sprchu, pivo a pizzu.


Už ste čítali?